fredag 23 oktober 2009

Skitdag - väntefredag

Duggregn.
En massa väntan.
Spårvagnar som åker i snigelfart.
Värsta dagen på stan någonsin.
Började med att vänta i 20min på Handelsbanken i Brunnsparken för att sätta in pengar till Adam och ta ett kontoutdrag. När jag väl kommer fram säger kärringen i kassan att det kostar 75kr att sätta in pengar på annan bank (Adam har Swedbank) och 50kr för ett kontoutdrag!! What the fuck?! Skojar du eller?

Jaha gick över till Swedbank för att sätta in pengarna..hundra nummer före i kön jippi! men turligt nog lyckades jag att sno åt mig en lapp som låg övergiven och skulle göra att jag fick hjälp mycket fortare. Som i ett mirakel var typ 5 pers före mig inte där så hej hopp så var jag vid kassan, smidigt värre. Wow, det kanske fanns lite hopp idag ändå.

Men nej, spenderade 20min på Skatteverket i kön för att ansöka om ett IDkort. Väl framme vid disken, efter att ha stört mig på alla illaluktande invandrarna som svärmar överallt där inne (Skatteverket, Försäkringskassan och Kronofogden är i samma lokal) eftersom det är deras favvoställe, så berättar denna kärringen att jag måste ha kvitto på att jag betalat anmälsavgiften. Trots att jag berättat för tjejen innanför dörren att jag betalat via internetbank och hon sa okej. Men det var tydligen inte alls ok, då skulle min ansökan ta tre månader istället för två veckor! WHAT!?

Jaha, gå därifrån och åka upp till min bank på Avenyn och där var det minsann inte några problem alls med att få ett kontoutdrag gratis! Hur fan kommer det sig då?! Handelsbanken Brunnsparken suger!

Orkade inte gå direkt tillbaka till Skatteverket så jag uträttade lite ärenden under tiden men naturligtvis hittade jag inte allt som jag hade planerat! Suck!
En massa folk överallt som går i ultrarapid och jag klampar på med mina klackar i gatustenarna, lätt grymtande över denna djävulusiska dag!

Väl inne på Skatteverket igen fick jag vänta 40min denna gången på att det skulle bli min tur. Hann med att bli ännu mer irriterad på alla pakisar som svämmar över på stället, spöken hit och dit med sina skrikande barn. De borde ordna olika kontor för invandrare och svenskar så vi slipper denna epidemi av mörkhyade!

Jaha, att ansöka om IDkort och ta kortet tog 5min! Visst kortet blev ju inte världens bästa nu när jag tvingats flänga över hela stan innan det blev av så håret var ju sådär, och kort rakt framifrån är ju aldrig smikrande (alla har ju en sida som är vackrare) och att sitta rätt upp och ner framför en apparat med en främling stirrandes på en är ju sådär bekvämt. Men vem ser egentligen bra ut på sina IDhandlingar? Nu är det gjort i alla fall!

Kan inte den här dagen ta slut!?
Tack och lov för Budapest-tårta! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!