fredag 9 oktober 2009

Konsten att fastna på bild

Jag fick känna på hur det är att vara modell - för en dag!
Var ner till Nordstan och Metro Fashion Days; sminkning, hårstyling, en liten accessoar och så klick klick - färdig modebild som man fick ta med hem som bevis på att man visst har skönheten för att platsa bland modellerna uppe på catwalken..kanske inte men man kan ju alltid drömma och inbilla sig det. Alltid bra för självkänslan och självförtroendet. ;D

Har ingen skanner så kan inte få in fotot i datorn för att visa er, ni får helt enkelt tro mig på mitt ord. Ansiktet och håret blev bra på bild tycker jag men posen i sig var väl rätt stel..inte riktigt van vid att posa inför andra människor, speciellt inte när de ska hålla i kameran! Men vad ska jag säga, det var första gången och det är ju alltid en början, nästa gång ska jag ge järnet!

Men vid närmare granskning, då ruset och nerverna över äventyret och lyckan hade lagt sig, så såg man att smikningen var inte så himla bra after all..way too much puder - skapade en viss "mormor"-look och jag såg krackelerad och rynkig ut. Tänk typ kaka på kaka foundation som så många fjortisar och blondies där ute använder som sin omåttligt populära teknik för att täcka över sina skavanker men som får dem att se sämre ut än vad de gjorde innan. Stackarna, de måste bli så besvikna när de sminkar av sig på kvällen och ser hur stor skillnad det är! ..om de ens sminkar av sig alls..kanske det som är grunden till looken, man bara lägger på mer lager på de som redan ligger på huden och whoola! Klar för dagen.

Fjortisar åt sidan, så var sminkingen som sagt inte så bra som det borde ha varit om de där makeup stylisterna verkligen var så bra som de utger sig för att vara. Dessutom gav de alla samma stil, lite silvrig ögonskugga, eyeliner och röda läppar. Visst, temat var Vintage men man kan väl ändå hitta på lite unika stylar för varje individ? ..det skulle jag gjort om jag var makeup artist. Frisyren jag fick kan man väl också egentligen kritisera, det är inte riktigt svårt att spraya sönder ett hår, tuppera, slimma sidorna bakåt och locka håret som sedan läggs lite över ena axeln. Men i det hela såg det väl rätt okej ut ändå, inte vad jag skulle ha valt men det är ju lite av det roliga också att få testa på något nytt - "vidka vyerna"!

Kanske hade man viljat att de tagit fler kort i olika vinklar också så man sedan kunde få välja den man tyckte bäst om. Det hade de faktiskt gott om tid till att göra eftersom smink och hår tog så god tid på sig. Men men..man kan ju inte få allt som händer i Top Model ;D hahaha detta var ju ändå lite amatörmässigt och de gjorde väl sitt bästa efter sina utbildningar och inom de begränsningar de hade.

Det var en rolig upplevelse! ..och denna nyfunna modell kommer hålla utkik efter fler opportunities där chansen ges att få skina för ett ögonblick. (kul att få se om man fastnar på bild genom andras kameror och inte bara sin egen ^^) Har väckts en liten gnistan och intresse för hela grejen! josie - blivande modell? Makeup artist? Hairdresser? Fotograf? Vem vet, framtiden får avslöja det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!