tisdag 13 oktober 2009

Arbetsförmedligen skapar nya möjligheter! (eller?)

- arbetssökande..

Var på informationsmöte idag på Arbetsförmedligen..det var ju givande värre. Inte för att det skulle vara så innehållsfullt men ändå, de lyckades inte riktigt inspirera och övertyga oss, i den lilla skaran som satt och lyssnade, att de faktiskt kan hjälpa oss att få arbete. Det var blandade individer i gruppen som sökt sig till ungdomsenheten på Af, mesta dels invandrare, några nördpojkar, lite fjortisar och en och annan emo ^^ Det kändes som man var tillbaka i skolan om igen och tillhörde en udda och blandad klass..hasa tätt på led efter ledaren till ett rum fullt med stolar , lyssna uppmärksamt och fylla i ett papper med uppgifter och drömmar. (kan påpekas att jag faktiskt längtar tillbaka till skolan lite grann. Trånar efter att känna mig duktig, skriva fina anteckningar, diktera fram superbra uppsatser, lära mig nya saker och sitta på de hårda stolarna, gå upp tidigt på morgonen, plugga inför värdelösa prov, gnälla på jobbiga lärare, störa sig på klasskamrater..nja, kanske inte ändå..eller?) ^^

Efter en 45min föreläsning blev vi frisläppta ut i våra arbetslösa liv igen men genast började tankarna att snurra iväg på egna äventyr ut i arbetsmarknadens nya möjligheter och kan inte bärga mig tills jag får mitt första möte med min arbetscoach. Får se om det faktiskt kan hjälpa mig över huvudtaget. Har ju hört en del väldigt blandade åsikter om hur effektiv Af egentligen är..men det kan ju också vara skillnad på unga och äldre sökande.

Förhoppningsvis är det ju så att de vill få in mer och mer ungdomar i arbetslivet eftersom det är en stor skara 50-talister som kommer att gå i pension rätt så snart. Det är ju inte smart att lämna ett glapp på personal utan man kan ju hellre vara lite framförhållsam och planera framtiden bättre. Hoppas hoppas hoppas att marknaden öppnar upp sig lite snart! Det har varit jäkligt svårt att söka jobb nu de senaste åren, en massa anställningsstopp och begränsat antal platser på jobbsökningsplatser. Sånna där rekryteringsföretag är inget att lita på heller! Jag vet inte hur många jag skrev in mig på förra året när jag började söka jobb här i Göteborg och alla lovade anställning osv men inte ett smack har man hört från dem, så tack för ingenting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!