fredag 6 november 2009

Körkort

Alla tjatar om att man ska ta körkort för att det är så bra att ha och man kan använda det i sitt jobb och bla bla..jag orkar inte lyssna längre! Det är sånt stenålderstänkande! Nej, man behöver inte ha körkort för att ta sig någonstans! Det finns kollektivtrafik! ..som förresten är mycket miljövänligare sätt att färdas på om ni inte har märkt det. ..och vi ska väl börja tänka mer grönare för att rädda planeten vi bor på eller?

Visst jag kan hålla med om att körkortet kan vara bra för vissa, det beror ju helt på vart man bor, vad man jobbar med, vad man gör på sin fritid osv. Bor man på landet med flera kilometer till allting så är bil en nödvändighet men bor man mitt i en stad och har allt man behöver inom gångavstånd eller kan ta sig dit med kollektivt färdmedel så behöver man inte körkort! Punkt slut. Sen att det är mycket bekvämare och enklare att ha egen bil kan jag inte argumentera emot men eftersom tekniken går framåt och vi ska börja samåka mer med varandra i andra fordonsformer så tycker jag att körkortet blir lite överflödigt. Jag tror också att en sån sak som körkort kommer vara rätt acient och uråldrigt inom 10 år och det kommer inte alls vara många som har det.

Om man överser den praktiska biten av ett körkort får man inte glömma den ekonomiska sidan av det hela. Inte nog med att man ska betala för att ta körkortet med alla dessa lektioner, uppkörningar, prov etc som kostar pengar var enda en..utan när man har klarat det så ska man ha en bil som inte heller är så värst billig att inhandla och bilen i sig ska ha försäkring, service, besiktning..ja det rullar på.. En hel förmögenhet blir det i slutändan helt enkelt! ..och hur ska man klara det på en timanställning?? - det skulle jag bra gärna vilja veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!