söndag 8 november 2009

Farsdag söndag..

Det blev att baka lite till denna dag då vi hedrar våra fäder ;D Min egen far fick tre stycken exklusiva chokladkakor samt en trisslott skickade (pga avståndet ej möjligt att uppvakta honom personligen) till sig i fredags med uppmaningen att inte öppna brevet före söndag. Vem tror på att han har lyckats hålla sig?! ^^

Tripp till Sjövik idag för att fira Adams pappa i alla fall, vet ej om han har hittat någon present till honom men jag bidrar med detta;

laktosfria Chocolat Chip Cookies och Blåbärsmuffins.. ^^

Muffinsarna ser lite läskigt giftiga ut, testade ett nytt recept jag hittade i min receptbok, men jag lovar att de är jättegoda!

Recept

Chocolate Chip Cookies ca 20st - laktosfria
200g Valio laktosfritt smör
2dl socker
1dl brun farin socker
2ägg
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1tsk salt
4dl mjöl
200g Borggårdens ljus blockchoklad
Ugn 200 grader.
Smält smör och socker i en kastrull.
Rör ihop brun farin socker och ägg.
Blanda i övriga ingredienser och smör-socker blandningen.
Hacka blockchokladen och blanda ner.
Klicka ut smeten med en matsked.
Placera inte kakorna för nära, de smälter ut..ca 6st/plåt.
Grädda i ca 10min.

Blåbärsmuffins med vanilj ca 20st - laktosfria
3dl mjöl
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1dl socker
100g Valio laktosfritt smör
2ägg
½dl vatten
2dl frysta blåbär
Ugn 225 grader.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och socker.
Finfördela smöret i blandningen.
Rör ner äggen och vattnet.
Blanda försiktigt ner de frysta blåbären.
Fördela smeten i muffinsformar och ställ på en plåt.
Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg, ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!