fredag 1 januari 2010

år 2010 är här!

Raketröken har lagt sig och ett lätt täcke av pudersnö har tagit dess plats. Lugn är morgonen när jag i stilla gemak kunde vakna utvilad runt tolvsnåret, ta en skön och uppfriskande dusch, osminkad strosa runt i älsklingskläder och omfamna det nya året med fräsch energi och mysigt glada förväntningar. Mycket kan hända på ett år och just nu ligger hela härligheten framför mig!

Det sägs att så som man spenderar Nyårsafton kommer det nya året att vara baserat på och utstaka sig efter. I så fall kommer mitt år vara fyllt av;
- organisation, där jag endast glömmer ett fåtal saker men får med det väsentliga.
- stridande konflikter och hur lösningen är att fly från ställen och människor som drar ur styrkan och energin till en plats där frid, frihet och trygghet är de grundande byggstenarna.
- lill-familjen först och hur vi mår bra av varandras närvaro och sammanhållning gentemot världen.
- hur man vänder något negativ till något positivt.
- oförglömliga upplevelser.
- god mat och goda bakverk.
- lite pyssel.
- och en massa sex så klart! ;D

En sak är säkert; jag vill inte ha något mer med gnälliga och bråkande familjer att göra som endast sätter en i jobbiga situationer där man själv får ta smällen! Inga fler sådana äventyr tack! Mer positiv anda och härligt lyckliga mys-stunder. No more traditionellt firande av högtider med släkt där man bara mår dåligt utan nu är det nya reformer som gäller, jag vill omge mig med människor som är mer på samma våglängd som mig själv och som är villiga att gå emot det gamla för att skapa nytt och fräscht.

- jag vill bli uppskattad för den jag är, ompysslad, få en klapp på axeln ibland för väl utfört arbete, komplimanger utan att behöva fråga, helst att folk ser upp till mig eller rent av är avundsjuka för att jag har en strålande personlighet och fritt sinne. ..uppnåeligt? vi får se.

josie igår..

uppdukat med vin köpt i Spanien och skumpa! ;D

som efterrätt blev det äkta hemmagjord äppelpaj och hemmagjord vaniljsås

För er som är sugna på att veta hur jag gör min äppelpaj kommer receptet här;

Äppelpaj

deg;
2dl mjöl
4tsk socker
125g margarin
ev. lite havregryn

fyllning;
3-4 äpplen
1msk socker
kanel
sirap

- finfördela margarinet i en bunke med mjöl och socker, arbeta samman till en deg
- skölj, skala och skiva äpplena
- värm en stekpanna med margarin och släng i äppelskivorna
- puttra på låg värme tillsammans med socker, kanel och överringlad sirap tills lite vätska har försvunnit ur äpplena och sirapen har bundit till äpplena
- smörj en pajform
- ta hälften av degen och tryck ut den i formen, täck botten och en bit upp på kanterna
- lägg i de karameliserade äpplena i den degklädda formen
- blanda eventuellt i lite havregryn i resterande deg
- ta degen som är kvar i bunken och smula fördelande över äpplena
- grädda mitt i ugnen i 225grader i ca 15-20min tills den översta degen har fått fin färg
- servera med vaniljsås

Hemmagjord vaniljsås

2dl mjölk
2msk mjöl
1 ägg
1msk socker
2tsk vaniljsocker

- blanda alla ingredienser förutom vaniljsockret i en kastrull och låt sjuda upp under omrörning
- rör tills såsen har blivit en aning tjock men smidig
- ta av plattan och låt svalna en stund
- blanda i vaniljsockret
- häll upp i en kanna och njut tillsammans med äppelpajen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!