fredag 29 januari 2010

morgonstund har guld i mun..

vaknade en sådär kvart över nio med hopp om att klockan ändå skulle vara runt 10 men nej. Två stycken pipande och fnysande varelser väckte mig ur min mardrömslika sömn efter att jag lyckats somna om då vår nattgäst gått så det var väl bara lika bra att jag fick gå upp ur den lite alltför varma sänghalmen (sover bredvid elementet som vissa perioder under natten är kokande hett!) trots att jag hade efterlängtad sovmorgon. Men man kan inte få allt. Ut i kylan som har förvandlat vad som var töande snö i förrgår till rena isgata och skare på snön. Inte emot pojkarna som lätt trippade uppepå medan jag själv klumpigt fick ta ett steg i taget, sätta den ena foten framför den andra..det är ju så man tar sig fram.

Väl inne igen blev det god rostmacke-frukost och varmt te som jag fiskade upp från en av mina nya teburkar som jag inhandlade igår för mina hårt intjänade drickspengar (det är inte ofta folk lämnar dricks på rummen) som jag sparat den Decembers början. Två stycken fina plåtburkar som jag har suktat efter länge blev det. (se bild nedan)


Kolla runt på lite bloggar efter senaste uppdateringar medan jag smuttar nöjt på mitt te och Fenix sysselsätter sig med att ömsom sova i mitt knä ömsom trippa ut i köket och dricka vatten och oj! putta ner pappas byxor ifrån soffan - så det kan gå när en liten fin fillur fis Fenix är igång. ;D Njuter av ledigheten, planerar sakta i mitt huvud vad som behövs göras idag och vad jag vill göra idag..vad är det egentligen som drar mig mest? Måste quota min kära goda och otroligt starka vän Annica som hade roliga tankar igår om störande röra som tar vår energi;

"Ordning och reda är väl inte mitt motto precis, men så länge det handlar om jobb och trivsel så tycker jag faktiskt att det är skönt att det inte är rörigt. Röran drar till sig uppmärksamhet, koncentration och energi bara genom att finnas där, vilket röran själv knappast kan anklagas för, men ändock präglar tillvaron. Det handlar i slutänden alltid om standard. Hög standard är att göra saker direkt de dyker upp."

Jag säger bort med den elaka röran som tar allas vår energi! Rensa i hörnen och ställ ordning allt som ska vara framme. Leve Feng Suhi! Det är mycket mysigare och roligare att leva/komma hem till en ordningsam oas som man sen kan ta det lugnt i och dra positiv energi ur. Jag har blivit lite av en kontrollfreak när det kommer till vår lilla lägenhet, jag finner mig ofta med att plocka undan saker och fixa till så det i alla fall ser städat ut fastän det kanske är lite saker framme. Organiserat kaos är ju något jag lever för och eftersträvar, allt blir så mycket lättare att hitta om det är placerat i sin rätta plats men det betyder inte nödvändigtvis att det måste vara katologiserat på något speciellt sätt. Det har väl blivit lite av en yrkesskada efter alla år med att städa andras rum och plocka upp efter andra, det har lett till att jag hellre tar på mig rollen att skapa ordning än att vänta på att någon annan ska göra det. If you want something done; do it yourself!

Idag är det disken som är ett störningsmoment, den växer ju gärna i takt med att dagarna går utan att någon (läs jag) tar tag i den. Älsklingen dammsög faktiskt igår så det behöver jag nog inte göra idag. Men badrummet ska nog få sig en omgång, rensade golvbrunnen här om dan och oj vad mycket hår det var där! Äckligt ja, men nödvändigt att göra så det inte luktar kloak så fort man öppnar dörren och ska in i badrummet. Jag tycker att det är viktigt att ett badrum känns fräscht, viktigare än att ta bort lite damm på tavlorna i något annat rum.

Sen ska jag ägna mig åt mera virkning! Har verkligen fastnat för det och håller på med min första Amigurumi figur! ;D så det kliar i fingrarna och gör att jag blir otålig på allt annat som tar min tid. Det blir nog lite bakning idag också..chokladrutor med kokos på! Jag vet att det är onyttigt och jag har verkligen börjat bli äcklad av mig själv för att jag går runt och äter godis ibland och tar ett kex här och en kaka där. Vilket jag även diskuterade med min syster i ett 1timmes långt telefonsamtal igår (vi pratade inte bara om det) så nu är det inte bara något som spökar i mitt eget huvud utan nu är det ute i det fria, jag har yttrat det så nu finns det inga undanflykter för sådant beteende längre. Det måste bli en ändring, tråkigt jobbigt men måste göras. Till exempel; inte äta surt godis - det tär tydligen på mina tänder och nu när jag snart ska börja betala tandläkaren vill man inte ha onödiga utgifter,använda tandtråd - hälsosammare tänder ger bättre munhygien och ett finare leende, inte äta mycket onyttigt - jag vill inte bidra till att få hjärtsjukdomar eller diabetes, börja dricka mycket vatten igen - det renar kroppen och syns på hår naglar och hud att den blir friskare, försöka mig på lite träning - det är alltid kul med en snyggt tränad kropp men också bra för hälsan. Det är dags att ta hand om migsjälv och börjar man nu är det lättare att skaffa sig goda vanor som förhoppningsvis räcker livet ut.

- inget godis, chips eller läsk!
- godsaker endast Fredagar och Lördagar och då alltid i kontrollerat intag, ingen monster frossa!
- alla övriga dagar gäller; ät en frukt eller grönsak när sockersuget smyger på och blodsocker nivån är nere i hälarna.
- drick vatten! det gagnar hela kroppen och tar bort hungerkänslan.
- försök att ha regelbundna måltider; frukost, lunch, mellanmål, och middag.
- promenader på relativt regelbunden basis.

Nu vet även ni mina åtaganden så var sträng mot mig! Behöver någon som står med läderpiskan och slår mig på fingrarna. Jag önskar att jag var så ihärdig och duktig som Annica men jag får väl börja någonstans så byggs det väl på under tiden..small babysteps..

1 kommentar:

  1. Skitstolt blir jag när jag läser detta gumman!! Vilken grej! Bra att du har bestämt dig! Kom dock ihåg att det är ok att falla för frestelsen ibland, huvudsaken är att inte allt rasar sönder direkt utan att du orkar återgå till dina goda vanor! Jag hejar på dig!

    SvaraRadera

Save the Planet!

- Switch off any unnecessary electronics at night AND at day.
- Keep the nature free
from garbage and crap.
- Stop go by car,
go by public transportation.
- Use energysaving lightbulbs.
- Use Biofuels.
- Recycle for the environment.

- Reuse plasticbags more than once, refuse plasticbags when shopping or better yet use a bag of fabric when groceryshopping.
Every little unselfish act can help, if everyone is doing it!